Review: Ezviz C3S

Review: Ezviz C3S

Als je je huis goed wilt beveiligen mag eigenlijk een beveiligingscamera niet ontbreken. Vandaag bekijken we een ip-camera van Ezviz, de C3s.

De C3s wordt gemaakt door Ezviz welke onderdelen en kennis gebruikt van Hikvision. Dit bedrijf is een bekende fabrikant van camera's en staat goed aangeschreven op de professionele markt. Dus we mogen best wat verwachten van deze camera.

"Kan tegen een spatje"

Bijzondere van deze camera is dat hij buiten te gebruiken is. Hij heeft zelfs een IP-66 rating hierdoor is hij goed waterdicht. Meestal heb je buiten niet zomaar stroom of een netwerk aansluiting. De C3s heeft dit opgelost door een Power over Ethernet mogelijkheid in te bouwen. Als je een speciale POE switch hebt kun over een normale UTP kabel tegelijk stroom sturen en netwerk data versturen. Dit scheelt dus weer een extra kabel. Mocht je nou niet zo'n switch hebben die dit ondersteund dan beschikt hij ook over WiFi en voorzie je hem van stroom via een adapter. Genoeg mogelijkheden om hem aan te sluiten dus.

"Blijf baas over je eigen opnames"

Voor het opnemen van beelden zijn er meerdere mogelijkheden. Zo is er een mogelijkheid om ze op te slaan in de cloud of op een interne SD-kaart van maximaal 128Gb. Deze kaart plaats je aan onderkant van de camera. Met deze laatste manier blijf je altijd baas over je eigen opnames. De cloud optie is momenteel nog niet beschikbaar. De verwachting is dat deze in het 3de kwartaal van 2018 in Europa beschikbaar is. De prijzen hiervan zullen in vergelijking zijn met de concurrentie. Maar reken op zo'n €3,50 p/mnd.

Lekker breed kijken

Om een goed beeld te krijgen van de omgeving is een goede kijkhoek een vereiste. Dankzij de kijkhoek van 107,5° heb je een behoorlijk overzicht van de omgeving. In de nacht word het zicht verzorgd door de 24 LED's welke naast de lens zijn geplaatst. Volgens Ezviz is er een nachtzicht mogelijk van 30 meter.

Met zijn 176,3×83,5×69,8 mm is het niet de kleinste camera maar hierdoor valt hij wel op. De behuizing is van staal en voelt zeer solide aan. Ook de ophangbeugels zijn van staal gemaakt en als je hem goed ophangt, trek je hem niet zomaar van de muur. De kabels zijn zo gemaakt dat je deze gemakkelijk naar binnen kunt doorvoeren zonder een enorm gat te maken. Hij verbruikt overigens maar 5 watt in standby mode.

Als laatste wil ik melden dat deze camera geen audio mogelijkheid heeft. Je kunt dus niet mee luisteren of praten. Wat op zich wel jammer is.

Wat krijg je:

- Camera met ophangbeugel
- Sticker om hem juist op te hangen
- Handleiding
- Adapter

Uiterlijk:

Grootte:

Installatie:

Het is aan te bevelen om eerst de camera te installeren en hem dan pas op de juiste plek op te hangen. De installatie kun je starten door de APP te downloaden (iOS en Android). Na het installeren moet je een account aanmaken en bevestigen via de e-mail of je telefoon. Om de camera te koppelen aan de APP moet je de QR code scannen welke aan de zijkant van de camera zit. Als hij is toegevoegd moet je verbinding maken met je WiFi netwerk. Dit ging bij mij niet helemaal van een leien dakje, maar nadat ik hem dichter bij de router had gebracht maakte hij verbinding. Vervolgens geef je je de tijdzone aan en kijk je of de camera werkt. Allemaal redelijk simpel te doen.

Installatie schermen:

Installatie video:

Video kwaliteit:

Deze camera heeft een 1080p (1920x1080) resolutie. Dit is niet de hoogste resolutie die er op de markt is, maar ondanks dit geeft hij een helder een duidelijk beeld. De kleuren zien er ook oké. Allemaal niet uitmuntend maar als je bedenkt dat deze camera maar €90 kost dan is het beeld zeer goed te noemen. Hij is zeker goed genoeg voor normaal gebruik.

Still:

Klik voor een vergroting/orgineel

APP

We gaan nu de APP wat nader bekijken welke op een Android en iOS smartphone kan draaien. Goed om te melden is dat je meerdere camera kan installeren en deze in 1 overzicht kan laten zien.

Start:

In het startscherm zie je al je camera staan.

Berichten:

Hier vind je alle notificaties onder elkaar.

Algemene instellingen (meer):

Bij de algemene instellingen vind je de accountgegevens, een mogelijkheid om je aan te melden met een vingerafdruk, de notificatie instellingen en de hulp functie.

Camera:

Start camera:

Hier vind je de live stream en kun je ook meerdere camera's tegelijk in 1 overzicht bekijken. Je kunt hier een still maken, of direct opnemen en de resolutie wijzigen. Daarnaast vind je de geschiedenis van alle opnames.

Camera instellingen:

Diversen camera instellingen waaronder de IR-cut en regio instellingen.

Desktop/pc:

Alle bovengenoemde instelling mogelijkheden zijn ook beschikbaar via je webbrowser hier heb je ook de mogelijkheid om de live stream te bekijken en de opnames te starten.

Koppeling met je domotica systeem

Helaas heeft deze camera geen rtsp netwerk stream tot zijn beschikking. Als dit namelijk wel het geval was kun je hem vaak rechtstreeks toevoegen aan je domotica controller zoals de Fibaro HC2 en ZipaTile en Vera Plus. Er is wel een IFTTT.com koppeling mogelijk. Je kunt triggers laten uitvoeren op een alarm en alarm type. Er zijn verschillende acties mogelijk onder andere de camera in slaap modus zetten, de notificaties aan- of uitzetten en de privacy modus veranderen. Je zou door middel van het Maker/webhook kanaal deze triggers en acties kunnen aansturen. Hierdoor zou je hem in theorie op elke domotica controller kunnen gebruiken. Bekijk voor meer informatie op het https://ifttt.com/ezviz kanaal. De vraag is natuurlijk waarom je dit zou willen aangezien je vaak ook meldingen krijgt op je telefoon.

Conclusie:

De Ezviz C3s zit goed stevig in elkaar met zijn stalen behuizing en zal zeker goed bestand zijn tegen alle weersomstandigheden. De camera is niet de kleinste met zijn 176,3×83,5×69,8 mm maar aan de andere kant valt hij hierdoor wel wat meer op. Wat voor een buitencamera ook wel belangrijk is.

De beeldkwaliteit is niet uitmuntend, maar voor € 89,95 euro mag je ook geen wonderen verwachten. Hij kan zich zeker meten met merken zoals Foscam en Dahue. De bijgeleverde APP zit best goed in elkaar en reageert snel. De nachtzicht is prima in orde door zijn IR-cut en 24 IR-leds waardoor tot 30 meter zicht hebt. De kijk hoek van 107,5° is groot genoeg om behoorlijk wat in een beeld te krijgen.

Wat absoluut een pluspunt van deze camera is dat je de mogelijkheid hebt om lokaal op te slaan (op een SD-kaart) en daarnaast in de cloud. Deze cloud omgeving komt 3de kwartaal 2018 beschikbaar. Mocht je over een Synology NAS beschikken dan is het helaas niet mogelijk om de beelden hierop te slaan. Wil je toch naast de SD opslag lokaal willen opslaan dan is er ook een externe HD van Ezviz.

Ander pluspunt is de aansluitmogelijkheden. Je kunt hem via POE (Power over Ethernet) aansluiten om hem met 1 kabel van zowel van stroom als netwerk te voorzien. Je kunt hem ook via WiFi en een stroomadapter aansluiten.

Dus zoek je een camera met een goede kwaliteits- / prijsverhouding dan is de Ezviz C3s de juist keuze.

+

Stevig/solide